Sähköinen siirtoasiakirja

Maatopin siirtoasiakirja täyttää jätelain (646/2011) vaatimukset. Maatop luo siirtoasiakirjan automaattisesti ja siirtää sen suoraan SIIRTO-rekisteriin. Maatopin sähköisellä siirtoasiakirjaratkaisulla kuljettajat voivat luoda asiakirjat puhelimella ja tiedot tallentuvat suoraan asiakkaan omaan järjestelmään. Allekirjoita siirtoasiakirja puhelimen näytöltä tai lähetä allekirjoituspyyntö sähköpostiin. Sähköisesti allekirjoitetut asiakirjat säilyvät hyvässä järjestyksessä ja ovat helposti löydettävissä – eikä paperiversioiden häviämisestä tarvitse huolehtia.

Sähköinen siirtoasiakirja

Eroon paperista - sähköinen siirtoasiakirja pähkinänkuoressa

Sähköinen siirtoasiakirja korvaa perinteiset paperilomakkeet, helpottaa arkea ja tehostaa toimintaa läpi koko kuljetusketjun. Sähköisen siirtoasiakirjan avulla kaikki siirtoon liittyvät tiedot – jätelaji, määrä, kuljettaja, vastaanottaja ja käsittelypaikka – kirjautuvat järjestelmään reaaliajassa ja säilyvät aina automaattisesti arkistoituna. Pilveen tallentuvat tiedot säilyvät hyvässä järjestyksessä ja ovat helposti saatavilla ja tarkistettavissa, mikä parantaa jäljitettävyyttä ja tukee viranomaisvalvontaa.

Sähköinen siirtoasiakirja on paitsi lain vaatima, se myös säästää aikaa, vähentää virheitä ja tukee ympäristövastuullista toimintaa. Ei enää paperisia lomakkeita, kadonneita papereita tai epäselkeää tiedonvaihtoa. Maatopilla siirtoasiakirjat hoituvat kätevästi mobiilisovelluksella!

Mikä siirtoasiakirja on?

Siirtoasiakirja on laissa määrätty virallinen dokumentti, jota käytetään tiettyjen jätteiden kuljetuksen yhteydessä. Sen avulla seurataan jätteen siirtymistä tuottajalta kuljettajan kautta vastaanottajalle. Jätteen tuottajan, kuljettajan ja vastaanottajan tulee allekirjoittaa siirtoasiakirja ja tiedot on oltava kaikkien osapuolten saatavilla koko siirron ajan. Siirtoasiakirjassa esitetään keskeiset tiedot jätteen tyypistä, määrästä, alkuperästä, kuljetuksesta ja vastaanotosta.

Siirtoasiakirjan tarkoituksena on varmistaa, että jätteet käsitellään Suomessa vastuullisesti ja ympäristön kannalta turvallisesti. Se auttaa seuraamaan jätteen kulkua ja todentamaan, että se on päätynyt asianmukaiseen käsittelyyn – mikä palvelee sekä ympäristönsuojelua että yleistä turvallisuutta.

Siirtoasiakirja sisältää:

  • jätteen kuvaus ja jätekoodi

  • jätteen määrä

  • jätteen alkuperä tai lähde

  • siirtopäivämäärä

  • jätteen tuottajan tai haltijan tiedot

  • kuljetusliikkeen tiedot

  • vastaanottopaikan tiedot

  • kaikkien osapuolten allekirjoitukset tai sähköiset vahvistukset

Miksi siirtoasiakirja tarvitaan?

Jätelaki (646/2011) vaatii tiettyjen jätteiden kuljettamiseen sähköisen siirtoasiakirjan. Siirtoasiakirjan päätarkoitus on varmistaa, että jätteitä kuljetetaan ja käsitellään lain mukaisesti, ympäristöturvallisesti ja jäljitettävästi. Siirtoasiakirjavelvoite koskee kaikkia jätettä tuottavia, kuljettavia ja vastaanottavia yrityksiä ja organisaatioita. Siirtoasiakirjan tiedot on lisäksi toimitettava sähköisesti valtakunnalliseen SIIRTO-järjestelmään. Asiakirja toimii myös valvonnan välineenä viranomaisille.

Ketä se koskee?

Kaikkia yrityksiä ja organisaatioita, jotka tuottavat, kuljettavat tai vastaanottavat siirtoasiakirjavelvollisia jätteitä. Käytännössä siis esimerkiksi purku-, maanrakennus-, rakennus-, teollisuusalalla toimivia tahoja.

Miksi valita Maatop?

  1. Maatop luo siirtoasiakirjan automaattisesti ja sen voi lähettää allekirjoitettavaksi tai allekirjoittaa puhelimen näytöltä.

  2. Maatopilla voit siirtää siirtoasiakirjan suoraan yhdellä klikkauksella SIIRTO-rekisteriin.

  3. Maatopin sähköisellä siirtoasiakirjaratkaisulla maanrakennusurakoitsijat voivat luoda asiakirjat kätevästi puhelimella, ja tiedot tallentuvat suoraan asiakkaan omaan järjestelmään.

  4. Pilveen tallentuvat, sähköisesti allekirjoitetut asiakirjat säilyvät hyvässä järjestyksessä ja ovat helposti löydettävissä tarvittaessa – eikä paperiversioiden häviämisestä tarvitse huolehtia.